بررسی ویژگی های طراحی نمای رومی ساختمان و دلایل محبوبیت آن

طراحی نمای رومی ساختمان به عنوان یکی از طرح های معماری کلاسیک شناخته می شود که طرفداران بسیار زیادی در ایران پیدا کرده است. نمای رومی ساختمان با سلایق مردم ایران همخوانی دارد و شبیه به کاخ های سلطنتی روم باستان طراحی می شود. شکیل بودن، مهم ترین مشخصه این نوع معماری است که نمای ساختمان را با طرح رومی دگرگون می کنند. نما مهم ترین بخش یک ساختمان است و به عنوان چشم ساختمان شناخته می شود. برای داشتن نمای جذاب رومی ساختمان، در ادامه با مهراز طراحان همراه باشید.

معماری رومی چیست؟

معماری رومی به عنوان یکی از سبک های معماری کلاسیک شناخته می شود. در معماری روم باستان از بتن، طاق و گنبد استفاده می شد. امروزه این معماری گسترش پیدا کرده است و به عنوان یک سبک معروف در جهان شناخته می شود. در اطراف خود ساختمان هایی مانند بانک، خانه های ویلایی و آپارتمان هایی را مشاهده می کنید که با طراحی نمای رومی ساختمان بسیار شیک ساخته شده اند. این سبک معماری در ایران در حال گسترش است و ساختمان های جدید با این نما در حال ساخت می باشند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد نمای خشک ساختمان

معماری اصیل رومی به سه دسته تقسیم می شود که هر یک ویژگی های خاصی دارند. معماری رومی کورنتی یکی از این سبک ها بوده که به معنای داشتن ستون هایی با طراحی خاص است. در این سبک که کمی پیچیده است، ستون ها باید با اشکال مختلف و مجلل تزئین شوند. در سبک بعدی یعنی دوریک مهم ترین مشخصه ها ستون و گلدسته هستند و این سبک به عنوان سبک پایه شناخته می شود. سبک بعدی رومی یونی است که دارای سر ستون های پیچ و مهره ای بوده که ظرافت بسیار خاصی دارد.

ویژگی نمای رومی
ویژگی نمای رومی

دلایل افزایش استفاده از طراحی نمای رومی ساختمان

استفاده از طراحی نمای رومی ساختمان در ایران افزایش پیدا کرده که دلایل آن شامل:

  • شباهت فرهنگی و لوکس بودن: سبک زندگی مردم به سمت ساختمان های لوکس و لاکچری رفته و به دنبال خرید یک واحد در آپارتمانی شیک هستند. اولین موردی که ظاهر ساختمان را مشخص می کند، نوع نما است. طرح رومی جزئیات و زیبایی بسیار زیادی دارد که یادآور کاخ های بزرگ و سلطنتی خواهد بود. شباهت فرهنگی کشور روم به ایران بسیار زیاد است و برای همین سلایق مردم ما به سمت استفاده از نمای سوق پیدا می کند.
  • مصالح ساده و در دسترس: مصالحی که در طراحی رومی استفاده می شود، بسیار ساده هستند و همگی در ایران وجود دارند. کشور ما با معادن فراوان ذخیره خیلی خوبی از مواد اولیه ساختمانی و سنگ های معروف دارد. سنگ تراورتن یکی از مهم ترین ارکان این طراحی است که به وفور در ایران یافت می شود.

بیشتر بخوانید: انواع طراحی سنگ کاری نمای ساختمان

  • بالارفتن ارزش خانه: با طراحی نمای رومی ساختمان می توان احساس مرفه بودن را تجربه نمود. به دلیل قیمت بالای مصالح و شکیل بودن، معمولا این واحدها با قیمت بالاتری در شهر تهران به فروش می رسند و طرفداران خیلی زیادی دارند.
  • متمایز کردن ساختمان: پیمانکاران معمولا به دنبال ساخت یک نمای جذاب و متفاوت در شهر هستند تا بتوانند واحدهای خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند. ساخت یک ساختمان با نمای رومی در بین ساختمان های قدیمی پروژه شما را خاص جلوه می دهد. اکثر مردم ایران این سبک را می پسندند و به همین دلیل رواج پیدا کرده است.
طراحی نمای رومی

مهم ترین ویژگی های طراحی نمای رومی

در طراحی نمای رومی ساختمان معماران به کیفیت و جذابیت آن توجه خیلی ویژه ای دارند. معماری روم باستان برای نشان دادن قدرت خود به کشورهای دیگر طراحی شد که مجلل بودن مهم ترین ویژگی آن است. این نوع نماها با درک درستی از اشکال هندسی طراحی شده و مفهوم خاصی را منتقل می کنند.

بیشتر بخوانید: اصول و ضوابط طراحی برج مسکونی لاکچری

معماری رومی در گذر زمان دچار تغییر شده و شکل مدرن تری به خود خواهد گرفت. مهم ترین مصالح در ساخت این نما بتن، آجر و سنگ های معدنی هستند. یکی از مشخصه های خاص این سبک از معماری طاق و قوس هایی است که در قسمت بالای پنجره یا پایین آن طراحی می شوند. رومیان باستان با علم مهندسی و معماری آشنا بوده و به همین دلیل تا الان از کارهای آن ها ایده گرفته می شود.

مهم ترین روکش نما در روم باستان و در حال حاضر سنگ مرمر است که زیباترین جلوه را به وجود می آورد. برای طراحی نمای رومی به صورت حرفه ای می توانید از مهندسین مجموعه ما یعنی مهراز طراحان کمک بگیرید. با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید و از مشاوران ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =